Intercultural communication at school: “living in Chile” stories of students in the context of migration

Authors

  • Gina Morales-Acosta Universidad de Antofagasta https://orcid.org/0000-0002-2573-1235
  • Jessica López-Gómez Universidad de Antofagasta
  • Stephanny González-Figueroa Universidad de Antofagasta
  • Daniela Marín-Apablaza Universidad de Antofagasta

Abstract

The purpose of the work is the identification of the elements of intercultural communication through the stories about the experience of Living in Chile of eighth grade students from Antofagasta, Chile. The method is biographical-narrative based on oral reports of a school case study, semi-structured interviews and content analysis of eight stories of adolescent students between 13 and 14 years old of the eighth grade of the basic year. The results reflect the need for a communicative immersion period at school for effective intercultural communication interaction in the verbal and non-verbal dimension. It is concluded that, in the entry, permanence and graduation of students to education, the importance of the support of the speech therapy professional for mediation and immersion in intercultural communication at school.

Keywords

Interculturality, Intercultural communication, Interethnic Relations, Speech therapy

References

Aguado, Laila & Jalón, María (2014). Relatos audiovisuales de ficción sobre la iden-tidad adolescente en contextos escolares. Comunicar: Revista científica iberoame-ricana de comunicación y educación, 42(1), 147-155.

Álvarez, Liliana (2012). Rol del fonoaudiólogo en Instituciones educativas en ciclos preescolares y básicos primarios. Areté, 12(1), 33-42. https://arete.ibero.edu.co/article/view/366

Amodio, Emanuele (2006). Cultura, comunicación y lenguajes. Scioteca. http://scioteca.caf.com/handle/123456789/546

Angiono, Vanina; Martínez Thompson, Andrea; Lucini, Bernarda; Serra, Mariel & Se-rra, Silvana (2017). Bases de la comunicación humana. Encuentro

Baños, Ruth (2012). No Verbales en la Comunicación Intercultural. Ra-Ximhai, 8(2). http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46123366010

Beltrán, Joaquín (2016). La interculturalidad. UOC.

Bolívar, Antonio (2012). Metodología de la investigación biográfico-narrativa: reco-gida y análisis de datos. Dimensões epistemológicas y metodológicas da pesquisa (auto biográfica). EDIPUCRS, 22(3), 79-109.

Busquet, Jordi & Medina, Alfonso (2015). Invitación a la sociología de la comunica-ción. Editorial UOC.

Ceballos-López, Noelia & Saiz-Linares, Ángela (2021). Metodologías cualitativas par-ticipativas en educación: Photovoice, viñetas y Ketso. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 20(1), 137-151.

https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol20-Issue1-fulltext-2003

Departamento de Extranjería y Migración, Chile (DEM) (2019). Estadísticas Migrato-rias. Biblioteca del Congreso Nacional.

https://www.extranjeria.gob.cl/estadisticas-migratorias/

Fernández, Manuel & Postigo-Fuentes, Ana (2020). La situación de la investigación cualitativa en Educación: ¿Nueva Guerra de Paradigmas? UMA. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7396

García, Dionné (2012). Fundamentos de la comunicación. Red Tercer Milenio.

García, Marta (2007). Interacción y comunicación en entornos educativos: Reflexio-nes teóricas, conceptuales y metodológicas. E-Compós, 1(1), 2-16. https://doi.org/10.30962/ec.143

García, Noelia (2008). El proceso de la comunicación y el lenguaje. Revista Innova-ción y Experiencias Educativas, 4(1), 22-39. https://www.csif.es/contenido/andalucia/educacion/244575

Hernández, Roberto; Fernández, Carlos & Baptista, María (2014). Metodología de la Investigación Sexta Edición. Mcgraw-Hill.

Ley N.º 20.370 de 2009 General de Educación. Biblioteca del Congreso Nacional, Chile. https://www.ayudamineduc.cl/ficha/lge-ley-general-de-educacion-4

Ministerio de Educación, Chile (2016). Currículum Nacional de Lenguaje, Comunica-ción y Literatura 8° básico. Biblioteca del Congreso Nacional. https://curriculumnacional.mineduc.cl/614/w3-propertyvalue-49429.html

Ministerio de Educación, Chile (2018). Mapa del estudiantado extranjero en el sis-tema escolar chileno (2015-2017). https://bibliotecadigital.mineduc.cl/bitstream/handle/20.500.12365/2379/DOC_DE_TRABAJO_12_FINAL.PDF?sequence=1

Ministerio de Educación, Chile (2020). Tríptico Estudiantes Extranjeros en la Educa-ción Escolar. Autor.

Morales-Acosta, Gina (2020). Comunicación Humana: Construcción de una Fonoau-diología Intercultural en las Dimensiones de Interacción Social y Cultural. Revista Inclusiones, 7(3), 264-281.

Mota, Helena; Romero, Marta; Kaminski, Tassiana; Vidor-Souza, Débora & Berticel-li, Aline (2012). Desempenho de adultos não-letrados em avaliação das habilidades em consciência fonológica. Revista CEFAC, 14(2), 249-253.

Pérez, Argiro (2007). Lenguaje e identidad en los adolescentes de hoy. El ágora USB, 7(1), 85-107.

Presas, Mario (2012). Identidad narrativa. Gestión del repositorio documental de la Universidad de Salamanca. https://repositorio.grial.eu/bitstream/grial/394/2/presentacion_Gredos_definitiva.pdf

Rodríguez, Félix (2002). Lenguaje y contracultura juvenil: anatomía de una genera-ción. En Félix Rodríguez (Coord.), El lenguaje de los jóvenes (pp. 29-56). Ariel.

Rodríguez, Jorge & Santana, Ana (2010). Adquisición y desarrollo del lengua-je. Psicología del desarrollo en la etapa de educación infantil, 2(5), 105-106.

Rojas, Nicolás & Silva, Claudia (2016). La migración en Chile: Breve reporte y ca-racterización. Informe OBIMID. DEM y OBIMID.

Torres, Angélica & Del Campo, Manuel (2015). Autorreflexión sobre el desempeño profesional del fonoaudiólogo(a) en el sector educativo: una aproximación a la construcción del rol. Revista Chilena de Fonoaudiología, 14(2), 103-117.

Vaja, Beatríz (2014). La importancia de los relatos en los contextos educativos: re-flexiones desde los aportes de Brune. Ikastorratza, 12(7), 1-9. http://hdl.handle.net/11336/34689

Author Biographies

Gina Morales-Acosta, Universidad de Antofagasta

Fonoaudióloga, Doctora en Educación Intercultural. Docente de la Universidad de Antofagasta, Chile.

Jessica López-Gómez, Universidad de Antofagasta

Fonoaudióloga, Universidad de Antofagasta, Chile.

Stephanny González-Figueroa, Universidad de Antofagasta

Fonoaudióloga, Universidad de Antofagasta, Chile.

Daniela Marín-Apablaza, Universidad de Antofagasta

Fonoaudióloga, Universidad de Antofagasta, Chile.

Published

31-08-2022

Downloads

Download data is not yet available.