Declaracions de contribució d'autor utilitzant CRediT

El Manual de Publicació de l’APA (7a ed.) estableix que “l’autoria inclou… no només les persones que escriuen, sinó també aquelles que han fet contribucions científiques substancials a un estudi.” En l’esperit de la transparència i l’obertura, el Journal of Consulting and Clinical Psychology ha adoptat la Taxonomia de Rols de Contribució (CRediT) per descriure les contribucions individuals de cada autor al treball. CRediT ofereix als autors l’oportunitat de compartir una descripció precisa i detallada de les seves diverses aportacions a un manuscrit (CRediT role descriptors.

En fer un enviament caldrà identificar les contribucions de cada autor/a a la finestra de comentaris per a l'editor/a, d'acord amb aquesta taxonomia. L'autor de correspondència s'ha de responsabilitzar de que tots els autors estiguin d'acord amb el repartiment de contribucions individuals i de que tots hagin llegit i aprovat el text final de l'enviament. Si el manuscrit és acceptat per a publicació, les designacions CRediT es publicaran com una declaració de contribucions dels autors a la nota de l’autor de l’article final

CRediT inclou 14 rols de contribució, descrits a continuació:

  • Conceptualització: Idees; formulació o desenvolupament dels objectius generals de la recerca.
  • Curació de dades: Activitats de gestió per anotar (generar metadades), netejar dades i mantenir les dades de recerca (inclòs el codi de programari, si és necessari per interpretar les dades) per a un ús inicial i reutilització posterior.
  • Anàlisi formal: Aplicació de tècniques estadístiques, matemàtiques, computacionals o altres tècniques formals per analitzar o sintetitzar les dades de l’estudi.
  • Obtenció de finançament: Obtenció del suport econòmic per al projecte que ha donat lloc a aquesta publicació.
  • Investigació: Execució del procés de recerca i investigació, específicament la realització d’experiments o la recopilació de dades/evidències.
  • Metodologia: Desenvolupament o disseny de la metodologia; creació de models.
  • Administració del projecte: Responsabilitat de gestió i coordinació de la planificació i execució de l’activitat de recerca.
  • Recursos: Provisió de materials de l’estudi, reactius, materials, pacients, mostres de laboratori, animals, instrumental, recursos informàtics o altres eines d’anàlisi.
  • Programari: Programació, desenvolupament de programari; disseny de programes informàtics; implementació del codi i algoritmes de suport; proves de components de codi existents.
  • Supervisió: Supervisió i lideratge en la planificació i execució de l’activitat de recerca, incloent-hi el mentoratge extern a l’equip principal.
  • Validació: Verificació, com a part de l’activitat o per separat, de la replicació/reproductibilitat general dels resultats/experiments i altres productes de la recerca.
  • Visualització: Preparació, creació i/o presentació del treball publicat, específicament en la visualització/presentació de dades.
  • Redacció – esborrany original: Preparació, creació i/o presentació del treball publicat, específicament l’escriptura de l’esborrany inicial (incloent-hi traducció substancial).
  • Redacció – revisió i edició: Preparació, creació i/o presentació del treball publicat per part del grup de recerca original, específicament revisió crítica, comentaris o correcció, incloent-hi etapes prèvies o posteriors a la publicació.

Els autors poden reclamar crèdit per més d’un rol de contribució, i un mateix rol pot ser atribuït a més d’un autor. Si una funció no és aplicable a un article en concret, es pot ometre.