Satisfying family life in rural areas. Perception of adolescents

Authors

Abstract

Family satisfaction is identified as a multidimensional concept that arises from family dynamics, conditioned by spatio-temporal coordinates or the psycho-evolutionary moment of the human being. This descriptive-inferential, cross-sectional and quantitative research aims to find out the influence of personal and school variables on the perception of family satisfaction among secondary school students living in rural areas. A total of 546 adolescents participated in the completion of a questionnaire. The results show that gender is not a significant variable. However, family satisfaction decreases in foreign adolescents, and with increasing age and grade, and increases with better grades. This underlines the need to articulate public policies and concrete actions in schools.

Keywords

Adolescence, Family, Family Leisure, Satisfaction

References

Agger, Charlotte; Meece, Judith & Byun, Soo-yong (2018). The influences of family and place on rural adolescents’ educational aspirations and post-secondary enrollment. Journal of Youth and Adolescence, 47(12), 2554-2568. https://doi.org/10.1111/j.1365-2524.2011.01016.x

Alfonso Hernández, Celia; Valladares González, Anais; Rodríguez San Pedro, Lisandra & Selín Ganén, Marina (2017). Comunicación, cohesión y satisfacción familiar en adolescentes de la enseñanza secundaria y preuniversitaria. Cienfuegos 2014. MediSur, 15(3), 341-349. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-894725

Álvarez Blanco, Lucía & Martínez-González, Raquel Amaya (2016). Cooperación entre las familias y los centros escolares como medida preventiva del fracaso y del riesgo de abandono escolar en adolescentes. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 10(1), 175-192. https://doi.org/10.4067/S0718-73782016000100009

Álvarez-Muñoz, José Santiago (2020). El ocio familiar y la satisfacción familiar en la población adolescente de la Región de Murcia. (Tesis doctoral inédita). Universidad de Murcia.

Álvarez-Muñoz, José Santiago & Hernández-Prados, Mª Ángeles (2022). Validación de un cuestionario acerca de las prácticas de ocio familiar. Religación. Revista De Ciencias Sociales Y Humanidades, 7(32), e210909. https://doi.org/10.46652/rgn.v7i32.909

Antaramian, Susan P.; Huebner, E. Scott & Valois, Robert F. (2008). Adolescent life satisfaction. Applied Psychology, 57, 112-126. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.2008.00357.x

Barraca, Jorge & López-Yarto, Luís (1999). Escala de Satisfacción Familiar por adjetivos. TEA, Publicaciones Psicología Aplicada.

Belmonte, María Luisa; Álvarez-Muñoz, José Santiago & Hernández Prados, M.ª Ángeles (2021). Beneficios del ocio familiar durante el confinamiento. Psicoperspectivas, 20(3), 67-79. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol20-issue3-fulltext-2364

Bereziartua, Justo; IntxauSti, Nahia & Odriozola, Ainhoa (2017). Acción tutorial en la transición del alumnado de las escuelas del medio rural a la educación secundaria. Tendencias pedagógicas, 29, 189-210. http://redined.mecd.gob.es/xmlui

Bernard, Josef (2019). Families and local opportunities in rural peripheries: Intersections between resources, ambitions and the residential environment. Journal of Rural Studies, 66, 43-51. https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2019.01.025

Caballero, Raquel Paul (2023). La tradición, la ruptura y la continuidad de la educación rural en el espacio iberoamericano. Revista Boletín Redipe, 12(2), 115-131. https://doi.org/10.36260/rbr.v12i2.1937

Camarero, Luis & Sampedro, Rosario (2019). Despoblación y ruralidad transnacional: crisis y arraigo rural en Castilla y León. Economía agraria y recursos naturales, 19(1380-2019-2991), 59-82 10.22004/ag.econ.290534

Christiana, Richard W.; Bouldin, Erin D. & Battista, Rebecca A. (2021). Active living environments mediate rural and non-rural differences in physical activity, active transportation, and screen time among adolescents. Preventive medicine reports, 23, 101422. https://doi.org/10.1016/j.pmedr.2021.101422

Díez-Gutiérrez, Enrique Javier & Gajardo Espinoza, Katherine (2022). Educating and Assessing during Lockdown in Spain: the Rural and Urban World. Education in the Knowledge Society (EKS), 23, 1-14. https://doi.org/10.14201/eks.26312

Domínguez Álvarez, José Luis (2020). El desigual acceso de la juventud rural a los servicios públicos: la necesidad de impulsar la educación en la España vaciada. Cuadernos de Investigación en Juventud, 8, 60-78. https://revistasonline.inap.es/index.php/GAPP/article/view/10949/12083

Emerson Scott D.; Guhn Martin & Gadermann Anne M. (2017). Measurement invariance of the Satisfaction with Life Scale: reviewing three decades of research. Qual Life Res, 26, 2251–64. https://doi.org/10.1007/s11136-017-1552-2

Fang, Lue (2020). Acculturation and academic achievement of rural to urban migrant youth: The role of school satisfaction and family closeness. International Journal of Intercultural Relations, 74, 149-160. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2019.11.006

Fernández, Verónica; Salessi, Solana & Restrepo, Karen Johanna (2020). Estereotipos sobre el envejecimiento, temores y percepción sobre la felicidad: un análisis sociodemográfico. Revista de investigación en psicología, 23(1), 43-56. https://doi.org/10.15381/rinvp.v23i1.18092

Fleming, Paul J.; Silverman, Jay; Ghule, Mohan; Ritter, Julie; Battala, Madhusudana; Velhal, Gajanan & Raj, Anindita (2018). Can a gender equity and family planning intervention for men change their gender ideology? Results from the CHARM intervention in rural India. Studies in Family Planning, 49(1), 41-56. https://doi.org/10.1111/sifp.12047

García, Laura; Quintana-Orts, Cirenia & Rey, Lourdes (2020). Cibervictimización y satisfacción vital en adolescentes: la inteligencia emocional como variable mediadora. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 7(1), 38-45. https://doi.org/10.21134/rpcna.2020.07.1.5

García Sandoval, Jesús Roberto; Aldape Ballesteros, Luis Alberto & Alonso Esquivel, Francisco (2020). Perspectivas del desarrollo social y rural en México. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 26(3), 45-55. https://www.redalyc.org/journal/280/28063519011/28063519011.pdf

Gil-Alonso, Fernando & Bayona, Jordi (2021). La población rural tras la crisis y la poscrisis: Municipios regresivos, resilientes y dinámicos (Cataluña, España). Ager: Revista de estudios sobre despoblación y desarrollo rural, 32, 119-155. https://doi.org/10.4422/ager.2021.07

Hernández Prados, M.ª Ángeles (2014). La familia desde la Pedagogía de la Alteridad. En Pedro Ortega Ruiz (Ed.). Educar en la alteridad (pp. 173-193). Redipe y Editum

Hernández-Prados, M.ª Ángeles & Álvarez-Muñoz, José Santiago (2022). Una mirada al ocio familiar en el contexto rural desde el nivel de estudios parental (Murcia, España). TERRA: Revista de Desarrollo Local, 10, 243-270. https://ojs.uv.es/index.php/TERRA/article/view/24612

Hernández-Prados, M.ª Ángeles; Álvarez-Muñoz, José Santiago & Gil-Noguera, Juan Antonio (2023). Tareas escolares en pandemia. Percepción parental de los cambios asociados a la digitalización de la educación. Estudios sobre Educación, 44. https://doi.org/10.15581/004.44.006

Hernando, Ángel; Oliva, Alfredo & Pertegal, Miguel Ángel (2012). Variables familiares y rendimiento académico en la adolescencia. Estudios de Psicología, 33(1), 51-65. https://doi.org/10.1174/021093912799803791

Huntsinger, Carol S.; Shaboyan, Tatevik & Karapetyan, Anna M. (2019). The influence of globalization on adolescents’ conceptions of self and future self in rural and urban Armenia. New directions for child and adolescent development, 2019(164), 67-82. https://doi.org/10.1002/cad.20280

Klimenko, Olena; Cataño Restrepo, Yuly Andrea; Otálvaro, Isabel & Úsuga Echeverri, Sandra Judith (2021). Riesgo de adicción a redes sociales e Internet y su relación con habilidades para la vida y socioemocionales en una muestra de estudiantes de bachillerato del municipio de Envigado. Psicogente, 24(46), 123-155. https://doi.org/10.17081/psico.24.46.4382

Koutra, Kleio; Papadovassilaki, Kyriako; Kalpoutzaki, Pelagia; Kargatzi, María; Roumeliotaki, Theano & Koukouli, Sofía (2012). Adolescent drinking, academic achievement and leisure time use by secondary education students in a rural area of Crete. Health & social care in the community, 20(1), 61-69. https://doi.org/10.1111/j.1365-2524.2011.01016.x

Kristjanson, Linda J. (1993). Validity and reliability testing of the FAMCARE Scale: measuring family satisfaction with advanced cancer care. Social science & medicine, 36(5), 693-701. https://doi.org/10.1016/0277-9536(93)90066-D

Lahiri, Arista & Jha, Sweety Suman (2022). Gender equity perceptions among school-going adolescents: A mixed-methods comparison amongst tribal and non-tribal rural areas of an Eastern State in India. Frontiers in sociology, 6, 237. https://doi.org/10.3389/fsoc.2021.772270

Mccollum, Eric; Schumm, Walter & Russell, Candyce (1988). Reliability and Validity of the Kansas Family Life Satisfaction Scale in a Predominantly Middle-Aged sample. Psychological Reports, 62(1), 95-98. https://doi.org/10.2466/pr0.1988.62.1.95

Möhring, Katja; Naumann, Elias; Reifenscheid, Maximiliane; Wenz, Alexander; Rettig, Tobias; Krieger, Ulrich & Blom, Annelies G. (2021). The COVID-19 pandemic and subjective well-being: longitudinal evidence on satisfaction with work and family. European Societies, 23(sup1), S601-S617. https://doi.org/10.1080/14616696.2020.1833066

Molinero Hernando, Fernando & Alario Trigueros, Milagros (2019). Ante el reto de la despoblación de la España interior y sus diferencias regionales. Perspectives on rural development, 3, 41-69. https://doi.org/10.1285/i26113775n3p41

Morán, Maryuri; Freire, Marta; Alvarado, Rufina; Díaz, Mirtha & Bravo, Gabriela (2019). La lectura como instrumento de aprendizaje en el contexto rural. Revista Inclusiones, 6, 232-247. http://revistainclusiones.org/index.php/inclu/article/view/2085

Olson, David (2010). FACES-IV Manual. Life Innovations.

Perdomo Romero, Alix Yaneth; Ramírez Perdomo, Claudia Andrea & Galán González, Edna Fabiola (2015). Asociación de la funcionalidad familiar entre padres e hijos adolescentes en Neiva. Avances en enfermería, 33(1), 94-103. https://doi.org/10.15446/av.enferm.v33n1.40105

Petrović, Jelena & Dimitrijević, Dragana (2020). Family Influence on Leisure Time of Schoolchildren. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 12(4), 172-188. https://doi.org/10.18662/rrem/12.4/340

Prasoon, Rituparna & Chaturvedi, krishna (2016). Life Satisfaction: A Literature Review. International Journal of Management Humanities and Social Sciences, 1(2), 25-32.

Quezada Zevallos, Jenny; Zavala Bustamante, Elsa & Lenti Canepa, Martha (2015). Satisfacción familiar en mujeres jóvenes. Avances en Psicología, 23(2), 223-229. https://doi.org/10.33539/avpsicol.2015.v23n2.164

Rishbeth, Clare & Birch, Jo (2021). Urban nature and transnational lives. Population, Space and Place, 27(4), e2416. https://doi.org/10.1002/psp.2416

Rodríguez Mateo, Heriberto; Henríquez, Isabel; Bolaños, Carmen Delia; Trueba, José Carlos & Sosa, Yurena (2018). Satisfacción familiar, comunicación e inteligencia emocional. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 117-128. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2018.n1.v1.1171

Salas, José; Narváez, Mónica; Landazábal, Martha & Cartagena, Williams (2022). Clima escolar familiar y su relación con el rendimiento académico: Aplicación en instituciones educativas rurales. Revista de ciencias sociales, 28(6), 110-125. https://www.redalyc.org/journal/280/28073815008/

Sánchez-Izquierdo, Macarena; Prieto-Ursúa, María & Caperos, José (2015). Positive aspects of family caregiving of dependent elderly. Educational Gerontology, 41(11), 745-756. https://doi.org/10.1080/03601277.2015.1033227

Shakib, Sohaila; Zheng, Hong; Johnson, Anderson; Chen, Xinguang; Sun, Ping; Palmer, Paula H. & Unger, Jennifer B. (2005). Family characteristics and smoking among urban and rural adolescents living in China. Preventive medicine, 40(1), 83-91. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2004.05.029

Sharaievska Iryna & Stodolska Monika (2017). Family satisfaction and social networking leisure. Leisure Studies, 36(2), 231-243. https://doi.org/10.1080/02614367.2016.1141974

Tarazona, David (2005). Autoestima, satisfacción con la vida y condiciones de habitabilidad en adolescentes estudiantes de quinto año de enseñanza media. Un estudio factorial según pobreza y sexo. Revista IIPSI, 8(2), 57- 65. https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4048

Urbano Contreras, Antonio; Álvarez Blanco Lucía & Iglesias García María Teresa (2018). Adaptabilidad y cohesión familiar del alumnado de Educación Secundaria Obligatoria. Aula Abierta, 47(2), 237-244. https://doi.org/10.17811/rifie.47.2.2018.237-244

Veenhoven, Ruut (1994). El estudio de la satisfacción con la vida. Intervencion Psicosocial, 3, 87-116. http://hdl.handle.net/1765/16195

Zabriskie, Ramon B.; Aslan, Nese & Williamson, Mikale (2018). Turkish family life: A study of family leisure, family functioning, and family satisfaction. Journal of Leisure Research, 49(1), 8-27. https://doi.org/10.1080/00222216.2018.1425049

Zabriskie, Ramon B. & Ward, Peter J. (2013). Satisfaction with family life scale. Marriage & Family Review, 49(5), 446-463. https://doi.org/10.1080/01494929.2013.768321

Author Biographies

José Santiago Álvarez Muñoz, Universidad de Murcia

Profesor Ayudante Doctor en el departamento de Teoría e Historia de la Educación en la Universidad de Murcia. Graduado en Educación Primaria y Educación Infantil, Doctor en Educación con premio extraordinario. Miembro del grupo de investigación “Compartimos Educación”.

M.ª Ángeles Hernández Prados, Universidad de Murcia

Profesora Titular en el departamento de Teoría e Historia de la Educación en la Universidad de Murcia. Licenciada y Doctora en Pedagogía. Miembro del grupo de investigación “Educación en Valores” y colaboradora del grupo de investigación “Compartimos Educación”.

Published

25-07-2024

Downloads

Download data is not yet available.