Studying the contemporary transformations of work from a psychosocial perspective

Authors

  • Vicente Sisto Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Carla Fardella Universidad Nacional Andrés Bello

Abstract

Social research has shown that the transformations of work are linked to the processes of construction of subjectivity and social bond. These transformations unfold in heterogeneous ways and include discourses that justify, regulations, instruments and materialities that structure and sustain them, as well as subjectivities and practices. This article presents a psychosocial approach to the study of contemporary work transformations. For this, we present some guidelines about what should be considered as part of the field of analysis and how this can be done, illustrating it with the articles that are part of this issue.

Keywords

Social psychology, Subjectivity, Social transformations, Work

References

Antunes, Ricardo (2014). A nova morfologia do trabalho e as formas diferenciadas da reestruturação produtiva no Brasil dos anos 1990. Sociologia, 27, 11-25.

Bauman, Zigmunt (2000). Trabajo, consumismo y nuevos pobres. Gedisa.

Bauman, Zigmunt (2007). Liquid times: Living in an age of uncertainty. Polity.

Beck, Uirich, (2003), La individualización. Paidós

Beynon, Huw (2015). Beyond Fordism. In Stephen Edgell; Heidi Gottfried & Edward Granter (Eds.), The SAGE Handbook of the Sociology of Work and Employment (pp. 306-328). Sage. http://dx.doi.org/10.4135/9781473915206.n17

Binkley, Samuel (2009). The work of neoliberal governmentality: Temporality and ethical substance in the tale of two dads. Foucault Studies, 6, 60–78. https://doi.org/papers2://publication/uuid/AA79CF6A-FE31-44A9-81CF-6115682B8A89

De la Garza, Enrique (2016). Los estudios laborales en América Latina: orígenes, desarrollo y perspectivas. Anthropos.

Fardella, Carla, & Carvajal-Muñoz, Francisca (2018). Los estudios sociales de la práctica y la práctica como unidad de estudio. Psicoperspectivas. Individuo y So-ciedad, 17(1), 12. https://doi.org/ 10.5027/psicoperspectivas-Vol17-Issue1-fulltext-1241

Gherardi, Silvia (2009). From organizational learning to practice- based knowing. Human Relations, 54(1), 131–139. https://doi.org/10.1177/0018726701541016

Gorz, André (1991). Metamorfosis del trabajo. Búsqueda de sentido. Crítica de la razón económica. Sistema.

Keevers, Lyne; Treleaven, Lesley; Sykes, Cristopher & Darcy, Michael (2012). Made to measure: Taming practices with results-based accountability. Organization Studies, 33(1), 97–120. https://doi.org/10.1177/0170840611430597

Kuhn, Timothy (2006). A “Demented Work Ethic” and a “Lifestyle Firm”: Discourse, Identity, and Workplace Time Commitments. Organization Studies, 27(9), 1339–1358. https://doi.org/10.1177/0170840606067249

McCabe, Darren (2007). Individualization at Work?: Subjectivity, Teamworking and Anti-Unionism. Organization, 14, 243–266. https://doi.org/10.1177/1350508407074227

Medá, Domenique, (1999). El Trabajo: un Valor en Peligro de Extinción. Gedisa.

Moore, Phoebe & Robinson, Adrew (2015). The Quantified Self: What counts in the neoliberal workplace. New Media & Society, 18(11), 1–14. https://doi.org/10.1177/1461444815604328

Rose, Nikolas (1996). Inventing our Selves: Pyschology, Power and Personhood. Cambridge University Press.

Sennett, Richard (2000). La corrosión del carácter. Las consecuencias personales del trabajo en el nuevo capitalismo. Anagrama.

Sisto, Vicente (2019). Managerialismo versus Prácticas Locales. La decolonización del discurso managerial desde la vida de la Escuela. Cuadernos de Administración, 32(58). https://doi.org/10.11144/javeriana.cao.32-58.mvpl

Sisto, Vicente, & Zelaya, Victor (2014). La Etnografía de Dispositivos y el estudio de los instrumentos de rendición de cuentas como prácticas. Universitas Psychologi-ca, 12(4), 1345–1354. https://doi.org/10.11144/javeriana.upsy12-4.edha

Strangleman, Tim (2005). Sociological Futures and the Sociology of Work. Labour Process. 10(4). https://doi.org/10.5153/sro.1198

Author Biographies

Vicente Sisto, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Dr. en Psicología Social por la Universitat Autònoma de Barcelona. Profesor Titular Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Investigador Principal Centro de Investigación para la Educación Inclusiva e Investigador Adjunto Núcleo Milenio Autoridad y Asimetrías de Poder.

Carla Fardella, Universidad Nacional Andrés Bello

Doctora en Psicología Social de la Universidad Autónoma de Barcelona. Investigadora de la Facultad de Educación y Ciencias Sociales, Universidad Andrés Bello. Su investigación se orienta al análisis de políticas públicas para la ciencia y al desarrollo de metodologías cualitativas para el estudio de diferentes áreas de la psicología social.

Published

2021-08-31

Downloads

Download data is not yet available.