Family and Disability: Supporting and Strengthening the Parenting Process

Authors

Abstract

A qualitative study that allows us to identify the support, needs and requirements of families in the process of raising people with disabilities and proposes lines of action that contribute to their strengthening through public policies. The life histories of 195 families, located in four departments of Colombia (Antioquia, Bolívar, Cundinamarca and Santander), are analyzed. Two analytical procedures are performed: Initially, 60 life stories are examined in depth, identifying cross-sectional categories of support needs and requirements, and lines of action are proposed. This categorical framework is coded for a second analysis of the descriptive statistics in the total sample of 195 families, to ratify, refine and complement the categorical framework. As a result, four lines of action are proposed to take into account for the strengthening of families: 1) parenting context; 2) beliefs, visions and representations about disability; 3) disability, particularity and support requirements; and 4) family dynamics.

Keywords

Parenting, Family, Disability Studies, Support, Strengthening

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Author Biographies

Dora Manjarrés-Carrizalez, Universidad Pedagógica Nacional

Doctora en Educación, Doctorado Interinstitucional en Educación Universidad Pedagógica Nacional. Magíster en Desarrollo Educativo y Social CINDE-UPN. Especialista en Educación Especial con énfasis en Comunicación Aumentativa y Alternativa. Licenciada en Educación Especial. Docente de Planta Titular de la Universidad Pedagógica Nacional. Colíder del grupo de investigación Familia y Escuela.

Elvia Yanneth León-González, Universidad Pedagógica Nacional

Doctora en Terapia Superior Familiar, Universidad Pontificia Comillas, Madrid, España. Especialista en Psicomotricidad Infantil del Instituto de Ciencias Sanitarias de la Educación, Madrid, España. Licenciada en Educación Especial, Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá, Colombia. Docente Universidad Pedagógica Nacional, Facultad de Educación, Licenciatura en Educación Especial. Coinvestigadora del grupo Familia y Escuela.

Published

2024-07-25

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