The approaches and ‘reponse’ of Catalan universities to LGBTIQ+ phobic violence

Authors

Abstract

Gay, lesbian, bisexual, transsexual/transgender, intersex and queer (LGTBIQ+) people en-dure lifelong discrimination which renders them vulnerable to many forms of gender and sexual violence. This problem nevertheless remains poorly recognized, and few effective and respectful interventions therefore exist for resolving and / or confronting it. In this article, we will analyze gender and sexual violence against the LGTBIQ+ community in university context, revealing to what extent academic institutions assume their social re-sponsibilities in relation to such violence. In addition, we will reflect on the contribution of European and Spanish macro policies, orientated towards the protection of LGTBIQ+ people, to the lack of micro-level protections within the university. To conclude, we will evidence the importance of articulating an explicit and direct commitment to ensuring the university becomes an inclusive, respectful and safe space for all.

Keywords

Universities, Policy, LGTBIQ , Gender Related Violences

References

Adelantado, José; Couceiro, Marina; Iglesias, Mariela & Souto, Julio (2013). La dimensión simbólica, sustantiva y operativa en las políticas autonómicas de servicios sociales en España (1982-2008). Zeribituaxan, 53, 41-56. https://doi.org/10.5569/1134-7147.53.03

Alldred, Pam & Biglia, Barbara (2015). Gender-Related Violence and Young People: An Overview of Italian, Irish, Spanish, UK and EU Legislation. Children & Society, 29(6), 662-675. https://doi.org/10.1111/chso.12141

Alldred, Pam & Phipps, Alison (Eds.) (2018). Training to respond to sexual violence at european universities: final report of the usvreact project. Recuperado de: http://usvreact.eu/wp-content/resources/USVreact_Report_2018

_ENG.pdf

American Federation of Teachers, afl-cio (AFT) (2013). Creating a Positive Work Environment for LGBT Faculty: What Higher Education Unions Can Do. Washington: AFT. Recuperado de: https://www.aft.org/sites/default/files/wysiwyg/genderdiversity_lgbt0413.pdf

Amnesty International (2017). Situación lgbti en el mundo. Junio 2017. Recuperado de: https://www.es.amnesty.org/uploads/media/Situacion_mundial_LGBTI_201617final.pdf

Anderson, Eric (2009). Inclusive masculinity: the changing nature of masculinities. London: Routledge.

Bachmann, Chaka & Gooch, Becca (2018). Lgbt in Britain. University report. London: Stonewall. Recuperado de: https://www.stonewall.org.uk/sites/default/files/lgbt_in_britain_universities_report.pdf

Bardina Martín, Yolanda & Murillo Quintilla, Maria (2013). Percepción de la violencia de género en el entorno universitario. El caso del alumnado de Lleida. Lleida: Edicions Universitat de Lleida. Recuperado de: https://repositori.udl.cat/bitstream/handle/10459.1/46895/estudis1.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Biglia, Barbara (2015). Aclarando términos: el paradigma de las violencias de género. En Barbara Biglia & Edurne Jimenez (Coords.), Jóvenes, género y violencias: hagamos nuestra la prevención (pp. 23-30). Tarragona: Publicacions Urv, Arola.

Biglia, Barbara & Jiménez, Edurne. (2018). Respuestas formativas radicales para afrontar un problema estructural y capilar. En Beatriz Santamarina (Coord.), Mujeres y Universidad (sin cifras). La violencia invisible (pp. 149-166). Alzira: Neopàtria.

Blaya, Catherine; Derarbieux, Eric & Lucas, Beatriz (2007). La violencia hacia las mujeres y hacia otras personas percibidas como distintas a la norma dominante: el caso de los centros educativos. Revista de educación, 342, 61-83. Recuperado de: http://www.revistaeducacion.mec.es/re342/re342_04.pdf

Borraz, Marta (2018, 27 de noviembre). "Maricón y socialista": un profesor de la Universidad de Valladolid denuncia la distribución de papeles homófobos contra él. Eldiario.es, Recuperado de: https://www.eldiario.es/sociedad/Universidad-Valladolid-Policia-distribucion-octavillas_0_840266824.html

Brandariz, Tania (9/01/2019). Cuatro violaciones múltiples en lo que va de 2019. La mirada Común. Texto completo: https://lamiradacomun.es/nacional/masculinidad-poder-y-agresiones-cuatro-violaciones-multiples-2019/.

Bustelo, Maria & Lombardo, Emanuela (2012). Understanding and assessing quality in gender violence policies in Italy and Spain. Ponencia presentada en ECPR Joint Sessions, Antwerp 10-15 Abril 2012.

Bustelo, Maria; López, Silvia & Platero, Raquel (2007). La representación de la violencia contra las mujeres como un asunto de género y un problema público en España. En Maria Bustelo & Emanuela Lombardo (Eds.), Políticas de igualdad en España y en Europa (pp. 67-96). Madrid: Cátedra.

Cagliero, Sara (2018). Las respuestas de las universidades catalanas delante de las violencias sexuales. En Beatriz Santamarina (Coord.), Mujeres y Universidad (sin cifras). La violencia invisible (pp. 133-148). Alzira: Neopàtria.

Cagliero, Sara & Biglia, Barbara (2019). Políticas sobre violencias y abusos sexuales en las universidades catalanas. Revista Española de Ciencias Politicas, 50, 141-170, https://doi.org/10.21308/recp.50.06

Cantor, David; Fisher, Bonnie; Chibnall, Susan; Townsend, Reanne; Hyunshik, Lee; Bruce, Carol & Thomas, Gail (2015). Report on the AAU campus climate survey on sexual assault and sexual misconduct. Rockvi- Lle, Maryland: The Association Of American Universities.

Coll-Planas, Gerard; García-Romeral, Gloria; Mañas, Carmen & Navarro-Varas, Lara (2008). Cuestiones sin resolver en la Ley integral de medidas contra la violencia de género: las distinciones entre sexo y género, y entre violencia y agresión. Papers de Sociologia, 87, 187-204. https://doi.org/10.5565/rev/papers/v87n0.795

Coll-Planas, Gerard; Verge, Tania; Prieto, Rodrigo & Caballé Elena (Coords.) (2018). Guia per a la incorporació de la diversitat sexual i de gènere a les universitats catalanes a partir de la Llei 11/2014: teniu la porta oberta. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, Direcció General d'Igualtat. Recuperado de: http://catalegbeg.cultura.gencat.cat/iii/encore/record/C__Rb1606978

Cornejo-Valle, Mónica & Pichardo, Juan Ignacio (2017). La “ideología de género” frente a los derechos sexuales y reproductivos. El escenario español. Cadernos pagu, 50, 175009. Epub 06 de julio de 2017. https://doi.org/10.1590/18094449201700500009

De Diego, Sara (2019, 17 de enero) Un enero negro: siete mujeres asesinadas en los primeros 17 días de 2019. El confidencial. Recuperado de: https://www.elconfidencial.com/espana/2019-01-17/mujeres-asesinadas2019-violencia-genero

_1764610/?fbclid=IwAR0MBklOGK9KdKQdV9ktr3FdHzzIjUGhm_b0uxGds1j7_8hc5xqZr8UQY2M

Ellis, Sonja J. (2009). Diversity and inclusivity at university: a survey of the experiences of lesbian, gay, bisexual and trans (LGBT) students in the UK. Higher Education: The International Journal of Higher Education and Educational Planning, 57(6), 723-739. https://doi.org/10.1007/s10734-008-9172-y

Evans, Nancy J., & Broido, Ellen M. (2002). The experiences of lesbian and bisexual women in college residence halls: Implications for addressing homophobia and heterosexism. In Elisabeth P. Cramer (Ed.), Addressing homophobia and heterosexism on college campuses (pp. 29-42). New York: Harrington Park Press.

FELGTB (2013). Estudio 2013 sobre discriminación por orientación sexual y/o identidad de género en España. Madrid: FELGBT. Recuperado de: http://www.felgtb.org/rs/2447/d112d6ad-54ec-438b-9358-4483f9e98868/bd2/filename/estudio-2013-sobre-discriminacion-por-orientacion-sexual-y-o-identidad-de-genero-en-espana.pdf

FRA (2013). LGBT persons’ experiences of discrimination and hate crime in the EU and Croatia. Viena: FRA, Recuperado de: http://fra.europa.eu/en/publication/2013/lgbt-persons-experiences-discrimination-and-hate-crime-eu-and-croatia

Gallego, Raquel; Gomà, Ricard & Subirats, Joan (2003). Las políticas sociales de la Unión Europea. En Raquel Gallego, Ricad Gomà & Joan Subirats (Eds.), Estado de bienestar y Comunidades Autónomas (pp. 15-45). Madrid: Tecnos-UPF.

Generalitat de Catalunya (2019) Les universitats facilitaran el canvi de centre a les estudiants víctimes de violència masclista. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Recuperado de: https://web.gencat.cat/ca/actualitat/detall/Les-universitats-facilitaran-el-canvi-de-centre-a-les-estudiants-victimes-de-violencia-masclista

Generelo, Jesús & Pichardo, José I. (2005). Homofobia en el sistema educativo. Investigación pluridisciplinar sobre la percepción que los adolescentes escolarizados tienen sobre la homosexualidad, las situaciones de acoso que viven los estudiantes LGTB, y las respuestas de la comunidad educativa ante el problema de la homofobia. Madrid: COGAM i FELGT.

Gimeno, Beatriz (2005). Historia y análisis político del lesbianismo. La liberación de una generación. Barcelona: Gedisa.

Goldberg, Abbie E. (2018) Transgender students in higher education. Los Angeles: The Williams Institute - Ucla School of Law, Recuperado de: https://williamsinstitute.law.ucla.edu/wp-content/uploads/1808-Trans-Higher-Ed.pdf

Goldberg, Abbie E.; Kuvalanka, Katherine A.; Budge, Stephanie; Benz, Madeline & Smith, JuliAnna Z. (2018). Mental health and health care experiences of trans students in higher educational settings: A mixed methods study. The Counseling Psychologist, 44, 267-299. https://doi.org/10.1177%2F0011000019827568

Gordon, Sue; Reid, Anna & Petocz, Peter (2010). Educators’ conceptions of student diversity in their classes. Studies in Higher Education, 35(8), 961-974. https://doi.org/10.1080/03075070903414305

Hafner-Burton, Emelie & Pollak Mark (2000). Mainstreaming Gender in the European Union. Journal of European Public Policy, Special Issue, 7(1), 432-456. https://doi.org/10.1080/13501760050086116

Hill, Catherine & Kearl, Holly (2011). Crossing the line: Sexual harassment at school. Recuperado de: http://www.aauw.org/files/2013/02/Crossing-the-Line-Sexual-Harassment-at-School.pdf

Hill, Catherine & Silva, Elena (2005). Drawing The Line: Sexual Harassment On Campus. Washington, DC: Association Of University Women Educational Foundation. Recuperado de: https://eric.ed.gov/?id=ED489850

Jurčić, Marco; Langarita, Jose Antonio; Vallvé, Xavier & Sadurní, Nuria (2018). Trabajar con víctimas de delitos de odio anti-LGTB. Manual práctico. Girona: Universitat de Girona. Recuperado de: http://treballiaferssocials.gencat.cat/web/.content/03ambits_tematics/09lgtbi/Servei_Atencio_Integral/Trabajar_con_victimas_de_delitos_de_odio_anti-LGTB._Manual_practico.pdf

Kochenov Dimitry (2007). Democracy and Human Rights – Not for Gay People? EU Eastern Enlargement and Its Impact on the Protection of the Rights of the Sexual Minorities. Texas Wesleyan Law Review, 13(2), 456–495. Recuperado de: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1022307

Ley Orgánica 1/2004, de 28 de diciembre, de Medidas de Protección Integral contra la Violencia de Género, Boletín Oficial del Estado, 313, de 29 de diciembre de 2004. Recuperado de: https://www.boe.es/eli/es/lo/2004/12/28/1/con

Ley 13/2005, de 1 de julio, por la que se modifica el Código Civil en materia de derecho a contraer matrimonio. Boletín Oficial del Estado, 157, de 2 de julio de 2005. Recuperado de: https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2005-11364

Ley Orgánica 3/2007 para la Igualdad Efectiva entre Mujeres y Hombres. Boletín Oficial del Estado, 71, de 23 de marzo de 2007. Recuperado de: https://www.boe.es/eli/es/lo/2007/03/22/3/con

Ley 5/2008, de 24 de abril, del derecho de las mujeres a erradicar la violencia machista del Parlament de Catalunya. Butlletí Oficial del Parlament de Catalunya, 251/VIII, de 28 de abril de 2008. Recuperado de: https://www.parlament.cat/document/nom/TL75.pdf

Ley 11/2014, de 10 de octubre, para garantizar los derechos de lesbianas, gays, bisexuales, transgéneros e intersexuales y para erradicar la homofobia, la bifobia y la transfobia, Comunidad Autónoma de Cataluña. Boletín Oficial del Estado, 281, de 20 de noviembre de 2014. Recuperado de: https://www.boe.es/buscar/pdf/2014/BOE-A-2014-11990-consolidado.pdf

List, Mauricio (2015). Los universitarios frente a la homofobia. El caso de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. Sinética. Revista electrónica de educación, 46, 1-15. Recuperado de: https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/611

Lombardo, Emanuela & Verloo, Mieke (2010). La ‘interseccionalidad’ del género con otras desigualdades en la política de la unión europea. Revista Española de Ciencia Política, 23, 11-30. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/recp/article/view/37496/21013

López, Silvia (2017). Políticas públicas y producción de espacios de vulnerabilidad. La construcción de la mujer-madre en el discurso político en España. Revista Española de Ciencia Política, 44, 97-120. https://doi.org/10.21308/recp.44.04

Martinez-Guzmán, Antar & Iniguez-Rueda, Lupicinio (2017). Prácticas Discursivas y Violencia Simbólica Hacia la Comunidad LGBT en Espacios Universitarios. Paidéia (Ribeirão Preto) [online], 27(1), 367-375. https://doi.org/10.1590/1982-432727s1201701

Misawa, Mitsunori (2015). Cuts and Bruises Caused by Arrows, Sticks, and Stones in Academia: Theorizing Three Types of Racist and Homophobic Bullying in Adult and Higher Education. Adult Learning, 26, 6-13. https://doi.org/10.1177/1045159514558413

Monferrer, Jordi M. (2003). La construcción de la protesta en el movimiento gay español: la Ley de Peligrosidad Social (1970) como factor precipitante de la acción colectiva. Reis: Revista española de investigaciones sociológicas, 102, 171-204. https://doi.org/10.2307/40184541

Montoya, Celeste (2009). International initiative and domestic reforms: European union efforts to combat violence against women. Politics & Gender, 5, 325 –348. https://doi.org/10.1017/S1743923X0999016X

Mos, Martijn (2014). Of gay rights and Christmas ornaments: the political history of sexual orientation non-discrimination in the Treaty of Amsterdam. Journal of Common Market Studies, 52(3), 632–49. https://doi.org/10.1111/jcms.12094

Nash, Mary (Ed.) (2013). Represión, resistencias, memoria. Las mujeres bajo la dictadura franquista. Granada: Editorial Comares.

National Union of Students (NUS) (2014). Lad Culture and Sexism Survey. Londres: NUS, Recuperado de https://www.nus.org.uk/en/news/nus-research-reveals-one-in-four-students-suffer-unwelcome-sexual-advances/

Osborne, Raquel (2010). Construcción de la víctima, destrucción del sujeto. Página abierta, 206, 8-13. Recuperado de: http://www.pensamientocritico.org/raqosb0210.html

Osborne, Raquel & Trujillo, Gracia (2006). Sessualitá periferiche: una panoramica sulla produzione GLBT e queer in Spagna. En Domenico Rizzo (Ed.), Omo sapiens: studi e ricerche sugli orientamenti sessuali (pp. 207-221). Roma: Carocci Editore.

Paternotte, David (2016). The NGOization of LGBT activism: ILGA-Europe and the Treaty of Amsterdam. Social Movement Studies, 15(4), 388-402. https://doi.org/10.1080/14742837.2015.1077111

Paternotte, David (2018). Coming out of the political science closet: the study of LGBT politics in Europe. European Journal of Politics and Gender, 1(1-2), 55-74. https://doi.org/10.1332/251510818X15272520831175

Penna, Melani (2015). Homofobia en las aulas universitarias. Un meta- análisis. REDU: Revista de docencia universitaria. 13(1), 181-202. https://doi.org/10.4995/redu.2015.6445

Pereira, Maria (2009). Fazendo genero na escola: uma anlise performativa da negociao do genero entre jovens. EX-AEQUO, 20, 113–127. Recuperado de http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-55602009000200010

Peter, Tracey & Taylor, Catherine (2013). Buried above ground: A university-based study of risk/protective factors for suicidality among sexual minority youth. Journal of LGBT Youth, 11(2), 125–149. https://doi.org/10.1080/19361653.2014.878563

Picart, Carme (2016, 11 de diciembre). Un profesor transexual de la UB logra cambiar su nombre tras 5 años de lucha. El País. Recuperado de: https://www.lavanguardia.com/vida/20161211/412542783209/profesor-transexual-ub-cambiar-nombre.html

Pichardo, José (2012). El estigma hacia personas lesbianas, gays, bisexuales y transexuales. En Elena Gaviria; Cristina García-Ael & Fernando Molero (Coords.), Investigación‐acción. Aportaciones de la investigación a la reducción del estigma (pp. 111-125). Madrid: Sanz y Torres.

Pichardo Galán, José & Puche Cabezas, Luis (2019). Universidad y diversidad sexogenérica: barreras, innovaciones y retos de futuro. Methaodos. revista de ciencias sociales, 7(1), 10-26. https://doi.org/10.17502/m.rcs.v7i1.287

Piedra, Joaquín (2015). Gays y lesbianas en el deporte: discurso de jóvenes universitarios españoles en torno a su aceptación. Movimento: Revista da Escola de Educação Física, 21, 1067-1081. https://doi.org/10.22456/1982-8918.54100

Platero, R. Lucas & Langarita, José A. (2016). La docencia encarnada, sexuada y generizada. Dos experiencias incómodas. Pedagogia i Treball Social. Revista de Ciències Socials Aplicades, 5, 57-78. Recuperado de: http://ojs.udg.edu/index.php/pedagogia_i_treball_social/article/view/265

Platero, R. Lucas, & Rosón, Maria (2019). ‘Neither male or female, just Falete’: Resistance and queerness on Spanish TV screens. Catalan Journal of Communication & Cultural Studies, 11(1), 133-143. https://doi.org/10.1386/cjcs.11.1.135_1

Prandelli, Marta; Meraviglia, Greta; Testoni Ines & Biglia, Barbara (2019). Educating New Generations: Standpoints in Women’s and Gender Studies and Implications for the Inclusion of LGBTQ Studies in Italian University Courses. Journal of Homosexuality. https://doi.org/10.1080/00918369.2019.1582219

Rankin, Susan (2003). Campus climate for gay, lesbian, bisexual, and transgender people: A national perspective. New York: The National Gay and Lesbian Task Force Policy Institute.

Rankin, Susan R. (2006). LGBTQA students on campus: Is higher education making the grade? Journal of Gay and Lesbian Issues in Education, 3(2/3), 111-117. https://doi.org/10.1300/J367v03n02_11

Rankin, Susan; Weber, Genevieve; Blumenfeld, Warren J. & Frazer, Somjen (2010). 2010 state of higher education for lesbian, gay, bisexual, and transgender people. Charlotte, NC: Campus Pride Q Research Institute in Higher Education. Recuperado de: https://www.campuspride.org/wp-content/uploads/campuspride2010lgbtreportssummary.pdf

Rebollo, Jenifer; Generelo, Jesús & Assiego, Violeta (2018). La Cara Oculta de la Violencia hacia el Colectivo LGTBI. Madrid: FELGTB. Recuperado de: http://www.felgtb.org/temas/eventos-y-formacion/noticias/i/15100/560/felgtb-y-su-observatorio-redes-contra-el-odio-presentan-su-informe-sobre-delitos-de-odio-e-incidentes-discriminatorios-a

Servei de Comunicació i Publicacions de la UJI (2018, 10 de julio). L’UJI crea el grup LGTBI «UJI Pride» i un servei pioner a les universitats espanyoles d’atenció psicològica per a problemes derivats de la LGTBfòbia. Universitat Jaume I, Recuperado de: https://www.uji.es/com/noticies/2018/03/1q/uji-pride/

Solá, Miriam & Urko, Elena (2013). Transfeminismos. Epistemes, fricciones y flujos. Tafalla: Txalaparta.

Takács, Judit (2006). Social exclusion of young lesbian, gay, bisexual and transgender (LGBT) people in Europe. Bruselas: ILGA-Europe e IGLYO. Recuperado de: https://www.ilga-europe.org/resources/ilga-europe-reports-and-other-materials/social-exclusion-young-lgbt-people-europe-2006

Tremlett, Giles (2006). Ghosts of Spain: Travels Through a Country's Hidden Past. London: Faber.

UCM (2019) Oficina de Diversidad Sexual e Identidad de Género. Madrid: UCM Recuperado de: https://www.ucm.es/diversidad-sexual-e-identidad-de-genero

Unamentiende (2019) Legislación LGTB/DSG estatal y autonómica. Madrid: UNAM. Recuperado de: https://www.uamentiende.org/leyes-lgtb-dsg-estatales-y-autonomicas/

Valentine, Gill; Woof, Nichola & Plummer, Paul (2009). The experience of lesbian, gay, bisexual and trans staff and students in higher education. York: Equality Challenge Unit. Recuperado de: https://www.ecu.ac.uk/wp-content/uploads/2015/04/Experiences-of-LGBT-staff-and-students-in-he.pdf

Wittig, Monique (2006). El pensamiento heterosexual y otros ensayos. Barcelona- Madrid: Egales.

Woods, Susan (2011). Thinking about LGBT diversity in the workplace. Buffalo, NY: Henderson Woods, LLC.

Published

30-08-2019

Downloads

Download data is not yet available.