Exploratory analysis of academic involvement in interviews to Psychology freshmen

Authors

Abstract

In this study, we aimed to explore the Academic Implication, identify elements that make up the Behavioral, Affective and Cognitive Dimensions and determine the prevalent dimension on interviews taken freshmen of the School of Psychology at the National University of Cordoba. We work with secondary data provided by Psychological Interview department. The sample consisted of 50 interviews randomly selected from 500. It was assessed at each interview presence or absence of indicators of each dimension. These data were incorporated into an ad-hoc built grid. We determine prevalent dimension by calculating the most frequent observation. A high percentage of positive responses in the subcategory "Study Skills" and "Expectation on the subject", which defines the cognitive dimension as prevalent were obtained. We consider necessary to implement strategies that strengthen the cognitive dimension, promote the development of other dimensions, encouraging participation, generating greater interest and understanding of study material.

Keywords

Academic Involvement, Behavioral Dimension, Affective Dimension, and Cognitive Dimension

Author Biographies

Adriana B. Miranda, Universidad Nacional de Córdoba

Licenciada en Psicología por la Universidad Nacional de Córdoba.

Carolina Nonis, Universidad Nacional de Córdoba

Licenciada en Psicología por la Universidad Nacional de Córdoba.

María Virginia González, Universidad Nacional de Córdoba

Lic. en Psicología U.N.C., Profesora regular semidedicacion cátedra Entrevista Psicológica U.N.C., Especialista en curso Psicoanálisis de niños, UCES- Univ. Ciencias Empresariales y Sociales- Buenos Aires.

Mónica Alejandra Soave, Universidad Nacional de Córdoba

Magister en Psicoanálisis UN San Luis. Especialista en Psicología Clínica. Profesora Titular Entrevista Psicológica. Profesora Adjunta Técnicas Proyectivas. Docente Postgrado Aportes Diagnósticos 1 y 2, UNC.

Luciana Juaneu, Universidad Nacional de Córdoba

Magister en Educación por el Instituto Tecnológico de Monterrey, MéxicoLicenciada en Psicología por la Universidad Nacional de Córdoba, ArgentinaProfesora regular Facultad de Psicología, Universidad Nacional de Córdoba, ArgentinaDocente Universidad Siglo 21, Córdoba, Argentina

Ignacio Acuña, Laboratorio de Psicología CIPSI Grupo Vinculado CIECS-CONICET-UNC Facultad de Psicología Universidad Nacional de Córdoba

Licenciado y Doctor en Psicología por la Universidad Nacional de Córdoba. Profesor regular de la Universidad Nacional de Córdoba. Becario Postdoctoral Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología, Argentina

Published

20-04-2017

Downloads

Download data is not yet available.