Educational recreation at school: from physical activity to strengthening school coexistence

Authors

  • Carolina Urbina Universidad Andrés Bello https://orcid.org/0000-0001-7051-4654
  • Tabata Contreras Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Madeleine San Juan Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Verónica López Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Juan Carlos Nuñez Junta Nacional de Auxilio Escolar y Becas (JUNAEB-Chile)
  • Claribel Aguirre Junta Nacional de Auxilio Escolar y Becas (JUNAEB-Chile)

Abstract

This study presents a proposal for comprehension of educational recreation and its relationship with school climate. The proposal was developed based on an evaluation carried out in a Chilean government program which is in place since 2017 in 371 schools throughout the country. The evaluation involved a literature review, the administration of surveys to its participants and a qualitative approach with multiple case studies in three schools. Although the program began with an orientation that emphasized physical activity as a recreational space and a promoter of health, findings suggest moving towards a conception of educational recreation that has implications not only about the integral health of the students but also in the strengthening of transversal social processes in the educational community, such as those related to the deployment of an inclusive, democratic and peaceful school climate.

Keywords

Recreation, Play and Playthings, School coexistence

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Author Biographies

Carolina Urbina, Universidad Andrés Bello

Psicóloga, Doctora en Psicología. Profesora investigadora carrera de Psicología, Facultad de Educación y Ciencias Sociales, Universidad Andrés Bello, Chile. Correo: carolina.urbina@unab.cl

Tabata Contreras, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Socióloga. Magíster en Educación. Doctorando en Psicología Universidad Católica de Valparaíso, Chile. Profesional Programa de Apoyo a la Convivencia Escolar. Correo: tabata.contreras@pucv.cl

Madeleine San Juan, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Psicóloga. Profesional de Programa de Apoyo a la Convivencia Escolar y del Centro de Investigación para la Educación Inclusiva, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile. Correo: madeleine.sanjuan@pucv.cl

Verónica López, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Psicóloga, Doctora en Psicología. Directora de Programa de Apoyo para la Convivencia Escolar y del Centro de Investigación para la Educación Inclusiva, Pontificia Universidad Católica de Chile. correo: veronica.lopez@pucv.cl.

Juan Carlos Nuñez, Junta Nacional de Auxilio Escolar y Becas (JUNAEB-Chile)

Trabajador Social, Máster en Investigación en Psicología Social, Encargado Unidad psicosocial del Departamento de Salud del Estudiante, Dirección Nacional JUNAEB. Correo: juan.nunez@junaeb.cl

Claribel Aguirre, Junta Nacional de Auxilio Escolar y Becas (JUNAEB-Chile)

Orientadora Familiar, Magíster en Gobierno y Sociedad. Coordinadora Unidad de Apoyo Psicosocial y Control de Gestión del Departamento de Salud del Estudiante, Dirección Nacional JUNAEB, correo: claribel.aguirre@junaeb.cl

Published

11-12-2020

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