Memories and narratives of the student movement of 1968 in Mexico: after 50 years

Authors

Abstract

50 years ago, in Mexico, there was a student movement developed which ended in tragedy: the massacre on October 2, 1968, in the Square of the Three Cultures (Mexico City). This paper presents an approach to the event 50 years later, arguing the following elements: i) some incidents in the development of the 1968 movement; ii) the perspectives of collec-tive memory and narrative as approaches to social life are exposed; iii) also, the narrative is argued as a way of working of social movements, where the meaning of the human is key point; iv) taking up interviews with participants of the movement and young people attending an event of remembrance, the meaning of the 1968 movement is reconstructed narratively, which is done through three axes or categories: a) moments of 1968; b) after 50 years of 1968: changes and echoes; and c): what is the significance of the 1968 move-ment?

Keywords

Memory, Narrative, 1968 Movement, Reconstruction

References

Arboleda, Juan & Morales, Milton (2016). En Enán Arrieta (Comp.), Conflicto armado, justicia y memoria. Narrativas de la memoria, (pp. 67-83). Medellín: UPB.

una cronología (1998, 1 de septiembre). Nexos https://nexos.com.mx/?p=9001

Aymá, Ana (2015). Estigma y construcción narrativa: el nosotros y el ellos en relatos de una inundación. Discurso & Sociedad, 9(3), 222-248.

Bajtín, Mijail (1979). Estética de la creación verbal. Ciudad de México: Siglo XXI.

Biglia, Barbara & Bonet, Jordi (2009). La construcción de narrativas como método de investigación psico-social. Prácticas de escritura compartida. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 10(1), 1-25.

Bruner, Jerome (1990/1991). Actos de significado. Más allá de la revolución cognitiva. Madrid: Alianza.

Bruner, Jerome (2002/2003). La fábrica de historias. Derecho, literatura, vida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Bruner, Jerome (2014). Cultura y pensamiento: su fecunda inconmensurabilidad. En Cristiane Moro & Nathalie Muller (Dirs.), Semiótica, cultura y desarrollo psicológico (pp. 33-54). Madrid: Machado.

Cabruja, Teresa; Iñiguez, Lupicinio & Vázquez, Felix (2000). Cómo construimos el mundo: relativismo, espacios de relación y narratividad. Análisi, 25, 61-94.

De la Garza, Enrique; Ejea, León & Macías, Luis (1986). El otro movimiento estudiantil. Ciudad de México: Extemporáneos.

Escudero, Roberto (1988). Victoria o derrota. En Herman Bellinghausen y Hugo Hiriart (Coords.), Pensar el 68 (pp. 181-183). Ciudad de México: Cal y Arena.

Fernández Christlieb, Pablo (1991). El espíritu de la calle. Psicología política de la cultura cotidiana. Guadalajara, México: Universidad de Guadalajara.

Fernández Christlieb, Pablo (2003). Los objetos y esas cosas. Ciudad de México: El Financiero.

Fernández Christlieb, Pablo. (2006). El concepto de psicología colectiva. Ciudad de México: UNAM.

Fernández Christlieb, Pablo (2016). El tiempo a los veinte años en el siglo XXI. En Octavio Nateras, Salvador Arciga & Jorge Mendoza (Coords.), Psicologías sociales aplicadas (pp. 315-323). Ciudad de México: UAM-I/Biblioteca Nueva.

Geertz, Clifford (2001). Imbalacing act: Jerome Bruner´s cultural psychology. En David Bakhurst & Stuart Shamker (Eds.), Jerome Bruner. Languaje, culture and self (pp. 19-30). London: SAGE Publications.

Gergen, Kenneth (1994/1996). Realidad y relaciones. Aproximaciones a la construcción social. Barcelona: Paidós.

Gómez, Guido (1985). Breve diccionario etimológico de la lengua española. Ciudad de México: FCE/El Colegio de México.

González, Luis (1971). Los días y los años. Ciudad de México: Era.

González, Luis (2016). Tlatelolco. Aquella tarde. Ciudad de México: Cal y Arena.

Guevara, Gilberto (2004). La libertad nunca se olvida. Memoria del 68. Ciudad de México: Cal y Arena.

Halbwachs, Maurice (1925/1952). Les cadres sociaux de la mèmoire. París: PUF.

Halbwachs, Maurice (1941/2008). La topographie légendaire des Évangeiles en Terre sainte. Étude de mèmoire collective. París: PUF

Halbwachs, Maurice (1950/1968). La mèmoire collective. París, PUF.

Harré, Rom (2001). Norms in life: problems in the representation of rules. En David Bakhurst & Stuart Shamker (Eds.), Jerome Bruner. Languaje, culture and self (pp. 150-166). London: SAGE Publications.

Ibáñez, Tomás (2006). Por qué A. Fragmentos dispersos para un anarquismo sin dogmas. Barcelona: Anthropos.

Iñiguez, Lupicinio (2001). Identidad: de lo personal a lo social. Un recorrido conceptual. En Eduardo Crespo & Carlos Soldevilla (Eds.), La constitución social de la subjetividad (pp. 209-226). Madrid: La catarata.

Martínez, Antar & Montenegro, Marisela (2014). La producción de narrativas como herramienta de investigación y acción sobre el dispositivo de sexo/género: construyendo nuevos relatos. Quaderns de psicología, 16(1), 111-125. https://doi.org/10.5565/rev/qpsicologia.1206

Mate, Reyes (2005). A Contraluz. De las ideas políticamente correctas. Barcelona: Anthropos.

Mead, George H. (1929/2009). La naturaleza del pasado. En George H. Mead (Ed.), Escritos políticos y filosóficos (pp. 375-381). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Mendoza, Jorge (2015). Sobre memoria colectiva. Marcos sociales, artefactos e historia. Ciudad de México: Universidad Pedagógica Nacional.

Merger, Ana (1998, 1 de octubre). Testimonios de Tlatelolco. Proceso (pp. 1-80). Edición especial.

Montemayor, Carlos (2000). Rehacer la historia. Análisis de los nuevos documentos del 2 de octubre de 1968 en Tlatelolco. Ciudad de México: Planeta.

Montemayor, Carlos (2010). La violencia de Estado en México. Antes y después de 1968. México: Debate.

Palacios, Guillermo (2018). De la protesta callejera a la lucha por otro mundo posible. Ciudad de México: GP.

Piper, Isabel (2005). Introducción ¿Olvidar o recordar? En Isabel Piper (Ed.) Memoria y derechos humanos: ¿prácticas de dominación o resistencia? (pp. 9-13). Santiago: ARCIS/CLACSO.

Ramos, Ramón (1989). Maurice Halbwachs y la memoria colectiva. Revista de Occidente, 100, 63-81.

Ramírez, Ramón (1969). El movimiento estudiantil de México (Julio-diciembre de 1968). Ciudad de México: Era.

Ricoeur, Paul (1999). La lectura del tiempo pasado: memoria y olvido. Madrid: Arrecife/Universidad Autónoma de Madrid.

Scherer, Julio & Monsiváis, Carlos (1999). Parte de guerra. Tlatelolco 1968. Ciudad de México: Aguilar.

Shotter, John (2001). Towards a third revolution in psychology: from inner mental representations to dialogically-structured social practices. En David Bakhurst & Stuart Shamker (Eds.), Jerome Bruner. Languaje, culture and self (pp. 167-183). London: SAGE Publications.

Soto, Adolfo (2017). Recordar en presente. Cine documental y memoria en México. Mexicali, México: UABC.

Vázquez, Félix (2001). La memoria como acción social. Relaciones, significados e imaginario. Barcelona: Paidós.

Volpi, Jorge (1998). La imaginación y el poder. Una historia intelectual de 1968. Ciudad de México: Era.

White, Hayden (1987/1992). El contenido de la forma. Narrativa, discurso y representación histórica. Barcelona: Paidós.

Woldenberg, José (2014). Prólogo. En Rosa Albina Garavito Sueños a prueba de balas. Mi paso por la guerrilla (pp. 13-27). Ciudad de México: Cal y Arena.

Author Biography

Jorge Mendoza García, Universidad Pedagógica Nacional

Licenciatura en psicología educativa

Línea de psicología social

Profesor Titutal

Published

30-12-2019

Downloads

Download data is not yet available.