Malaise in childhood and adolescence: Description and analysis of clinical records

Authors

  • María Olga Herreros Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Daniel Contardo Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Natalia Díaz Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Patricio Salazar Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Paulina Urrutia Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Abstract

This article presents the results of analysis of the clinical records of a child and adolescent clinic in the region of Valparaíso, Chile to investigate and find out what children and adolescents suffer in. the local context. This is a study framed in a descriptive quantitative research, by frequency of presentation of the themes In the results exists a greater proportion of men with respect to the women. As well as, that the greater frequency of demands appears in the initial education, decreasing in a constant way towards the end of schooling. The problems associated with the school that appear in clinical demands, such as "aggressiveness", "behavioral problems" and "performance" predominate within the problems encountered. The relevance of thinking about childhood as a changing construction to each age is concluded. Along with this, the need for a comprehensive dialogue between clinic and school.

Keywords

Diagnostic, School, Childhood, Malaise

References

Baltar, María Julia (2003). El sentido del diagnóstico psicológico escolar. Un análisis crítico y una propuesta en construcción. Psicoperspectivas, 2(1) 7-34. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol2-Issue1-fulltext-1

Becerra, Mauricio (2013, 3 de enero). Ritalín: Una sociedad que droga a sus niños. El ciudadano. Recuperado de https://www.elciudadano.com/educacion/ritalin-una-sociedad-que-droga-a-sus-ninos/01/03/

Decreto n°170 14 de mayo de 2009. Fija normas para determinar los alumnos con necesidades educativas especiales que serán beneficiarios de las subvenciones para educación especial, Santiago, Chile.

Del Pozo, Marisol (s/f). Colegios y psicólogos: En busca de la derivación adecuada. Psicología Hoy, 6. Recuperado de https://psicologia.uahurtado.cl/category/publicaciones/psicologia-hoy/page/2/

Echavarría, Carlos (2003). La escuela un escenario de formación y socialización para la construcción de identidad moral. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 1(2), https://doi.org/10.11600/1692715x.11116030912

Fernández, Olga; Pérez, Carola; Gloger, Sergio & Krause, Mariane (2015). Relevance of early changes in psychotherapy with adolescents. Terapia psicológica, 33(3), 247-25. https://doi.org/10.4067/S0718-48082015000300008

Gutiérrez, Carolina; Steinberg, Mónica & Capella, Claudia (2016). Develación de las Agresiones Sexuales: Estudio de Caracterización de Niños, Niñas y Adolescentes Chilenos. Psykhe, 25(2), 1-15. https://doi.org/10.7764/psykhe.25.2.852

Hernández, Roberto, Fernández, Carlos. & Baptista, Pilar (2010). Metodología de la investigación. México D. F.: McGraw-Hill

Juárez, Rocío & Rossi, Lucía (2014). Infancia y subjetividad en la Colonia Dr. Cerdá: un estudio a través de sus boletines anamnésicos. Anuario de investigaciones, 21(2), 181-184.

Laurent, Eric (1997). Los nuevos síntomas y los otros. El caldero de la escuela, 57.

López, Verónica & Ascorra, Paula (2012). Miradas de la violencia en el espacio social de la escuela. Psicoperspectivas, 11(2), 1-7. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol11-Issue2-fulltext-233

Ministerio de Educación (2015). Política Nacional de Convivencia Escolar 2015/2018. Recuperado de https://www.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/19/2015/12/politica-noviembre-definitiva.pdf

Olivares, Ignacia (2018, 15 de enero). El 88 % de los chilenos termina la educación media. La Tercera, pp. 41-42.

Pizzo, Elisa; Chardon, Cristina; Krauth, Karina; Grippo, Leticia; Cattaneo, Mabel; Kalejman, Cecilia; Gómez, Lucía & Biotti, Florencia (2012). Infancia y producción de subjetividades en la niñez: el estudio de la "relación adulto-niño" como dimensión de las representaciones de la infancia. Anuario de investigaciones, 19(2), 255-262.

Stiglitz, Gustavo (2006). Dda, Add, Adhd, como Ustedes Quieran. Buenos Aires: Grama Ediciones.

Tendlarz, Silvia (2007). De qué sufren los niños: La psicosis en la infancia. 2da edición. Buenos Aires: Lugar Editorial.

Vicente, Benjamín; Saldivia, Sandra; de la Barra, Flora; Melipillán, Roberto; Valdivia, Mario & Kohn, Robert (2012). Prevalence of psychiatric disorders among Chilean children and adolescents. Revista médica de Chile, 140(4), 447-457. https://doi.org/10.1007/s00127-011-0415-3

Vucínovich, Nicolás; Romero, Rafael; Poves, Silvia & Otero, Juan (2011). Otra época, otro malestar en la cultura: vigencia del psicoanálisis como crítica social. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, 31(3), 505-511. https://doi.org/10.4321/S0211-57352011000300008

Author Biographies

María Olga Herreros, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Psicóloga, Magíster en Psicología Clínica Universidad Andrés Bello. Doctor (c) en Psicología Universidad de Chile. Psicoanalista miembro Asociación Mundial de Psicoanálisis y Docente Área Clínica Escuela de Psicología PUCV.

Daniel Contardo, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Licenciado en Psicología en Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Estudiante de Magíster en Filosofía Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Docente colaborador Área Clínica Escuela de Psicología PUCV. Psicólogo clínico en consulta privada.

Natalia Díaz, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Licenciada en Psicología en Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Estudiante Magíster en Psicología Social Universidad Alberto Hurtado. Psicóloga miembro equipo profesional en Residencia de Protección de Servicio Nacional de Menores. Docente colaboradora en Escuela de Psicología PUCV.

Patricio Salazar, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Licenciado en Psicología en Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Estudiante Magíster Dirección y Gestión del Capital Humano en Universidad Finis Terrae. Profesional asesor del departamento de “Desarrollo de Personas y Equipos” en Fundación INTEGRA (red de salas cunas y jardines infantiles).

Paulina Urrutia, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Licenciada en Psicología en Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Psicóloga clínica en consulta privada. Psicóloga miembro equipo profesional de Jardín Infantil y Escuela de Lenguaje “Caritas”.

Published

2019-12-30

Downloads

Download data is not yet available.