Becoming women at school. Critical Notes about gender identities

Authors

  • Marina Tomasini Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET)
  • Paula Bertarelli Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades de la Universidad Nacional de Córdoba, Argentina (Ciffyh)

Abstract

In this article we aim at approaching a set of discussions concerning the concept of gender identity, recovering the analyzes produced over two fieldwork researches carried out in Córdoba, Argentina. We show how different groups of young women assume situational generic positions that do not necessarily state a contradiction. These positions are rather contingent to the extent in which they depend on the identity demands that emerge at different interaction scenarios, even at a unique field as school. In sum, from the analysis of situated social relations we develop considerations about identities as plural and situational constructions in transformation.

Keywords

Gender, Identity, Young women, School sociability

Author Biographies

Marina Tomasini, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET)

Licenciada y Doctora en Psicología por la Universidad Nacional de Córdoba (U.N.C), Argentina. Investigadora del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (Conicet-IEHS, Tandil).Profesora titular de la Cátedra Elementos de Psicología Social, Facultad de Artes de la U.N.C. Coordinadora del Área Feminismos, Genero y Sexualidades del Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades de la U.N.C.


Paula Bertarelli, Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades de la Universidad Nacional de Córdoba, Argentina (Ciffyh)

Licenciada y Profesora en Psicología por la Universidad Nacional de Córdoba (U.N.C), Argentina.

Doctoranda en Ciencias Humanas con mención en Educación. Universidad Nacional de Catamarca, Argentina.

Becaria de Postgrado del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (Conicet).

Integrante del proyecto de Investigación: "Género y sexualidad en la sociabilidad escolar. Un estudio de caso en escuelas medias de Córdoba." Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades. U.N.C.

 

 

Published

31-05-2014

Downloads

Download data is not yet available.