Metaphors and articulations for a critical pedagogy on intersectionality

Authors

  • Raquel (Lucas) Platero Méndez Universidad Rey Juan Carlos y Universidad Complutense de Madrid

Abstract

How can we think of multiple inequalities and intersectionality? What images or metaphors can facilitate our understandings of how inequalities are organized and how they relate to one another? Based in a historical approach, I explore concepts such as: simultaneity, crossroads, multiple discrimination, categories in relation and assemblages. In this article, I face the task of showing my own political and pedagogical practices in regards to intersectionality, presenting some of the most frequent questions that emerge. It is also relevant that intersectionality is not just about describing the diversity of citizens, but rather, evidence that some citizens live experiences that can be labeled as ‘abject’, ‘belonging to the margins’ or ‘dissident’. At the same time, intersectionality implies the existence of some privileges, as well as agency and empowerment.

Keywords

, Interseccionality, Critical Pedagogy, Activism, LGTBQ

Author Biography

Raquel (Lucas) Platero Méndez, Universidad Rey Juan Carlos y Universidad Complutense de Madrid

Doctor en Sociología, docente universitario en la Universidad Rey Juan Carlos (Madrid) y en intervención socio-comunitaria, así como en varios programas de master (UCM, UAM, UPNA, UCLM, URJC). También ejerce la docencia en el Programa de Estudios Avanzados del Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Somateca, dirigido por Beatriz Preciado. En la actualidad está realizando una residencia de investigación sobre el Archivo Queer en el MNCARS. Entre 2003 y 2013 ha trabajado en proyectos europeos de investigación (MAGEEQ, QUING y HERMES), con énfasis en interseccionalidad, ciudadanía íntima y la construcción de la agenda política LGTB. Entre sus publicaciones, destacan sus libros Herramientas para combatir el bullying homofóbico (Talasa, 2007),Lesbianas. Discursos y representaciones (Melusina, 2008) e Intersecciones. Cuerpos y sexualidades en la encrucijada (Bellaterra, 2012).

Published

31-05-2014

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