Influence of alcohol advertising on implicit alcohol-related cognitions in university students

Authors

  • Estefanía Elena Caicedo Laboratorio de Psicologia - Facultad de Psicologia - Universidad Nacional de Córdoba
  • Virginia Gabriela Fornero Laboratorio de Psicologia - Facultad de Psicologia - Universidad Nacional de Córdoba
  • Carolina Paolucci Laboratorio de Psicologia - Facultad de Psicologia - Universidad Nacional de Córdoba
  • Luciana Sofía Moretti Laboratorio de Psicologia - Facultad de Psicologia - Universidad Nacional de Córdoba
  • Juan Carlos Godoy Laboratorio de Psicología - Facultad de Psicología - Universidad Nacional de Córdoba

Abstract

The alcohol-related implicit cognitions are beliefs that originate from early affective experiences related to alcohol use and mediate consumer behavior automatically.

The aim of this study was to determine whether exposure to advertising of alcoholic beverages produces significant changes in alcohol-related implicit cognitions. 83 university students from the Universidad Nacional de Córdoba were assessed with the Implicit Association Test both in the pre-test as the post-test. We used a factorial design 2x2 (Sex and Advertising). After the pre-test groups were exposed to the respective conditions. Results showed that exposure to advertising of alcoholic beverages did not produce significant changes in implicit cognitions. This may be due to particuliarities of the method: a) his bipolarity (of concepts and attributes) and b) the use of a general version and not an affective one.

Keywords

Implicit Association Test, Alcohol-related implicit cognitions, Advertising of alcoholic beverages, University students

Author Biographies

Estefanía Elena Caicedo, Laboratorio de Psicologia - Facultad de Psicologia - Universidad Nacional de Córdoba

Licenciada en Psicología.

Virginia Gabriela Fornero, Laboratorio de Psicologia - Facultad de Psicologia - Universidad Nacional de Córdoba

Licenciada en Psicología.

Carolina Paolucci, Laboratorio de Psicologia - Facultad de Psicologia - Universidad Nacional de Córdoba

Licenciada en Psicología.

Luciana Sofía Moretti, Laboratorio de Psicologia - Facultad de Psicologia - Universidad Nacional de Córdoba

Lic. en Psicología. Doctorando de la Carrera de Doctorado en Psicología, Facultad de Psicología, Universidad Nacional de Córdoba. Becaria del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET).

Juan Carlos Godoy, Laboratorio de Psicología - Facultad de Psicología - Universidad Nacional de Córdoba

Director del Laboratorio de Psicología de la Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de Córdoba. Secretario de Ciencia y Técnica de la Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de Córdoba.  Profesor Adjunto (a cargo) de la cátedra de Escuelas, Corrientes y Sistemas de la Psicología Contemporánea de la Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de Córdoba.

Published

2012-05-31

Downloads

Download data is not yet available.